I made this widget at MyFlashFetish.com.

22 March 2011

skali sekala kena juga ade unsur kerohanian an3?

* Tahukah anda,semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis,beliau menangis selama 300 tahun.Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah.Beliau sujud di atas gunung selama 100 tahun.

Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip.Dari air mata Adam itu,Allah tumbuhkan pokok kayu manis dan pokok cengkih.Beberapa ekor burung telah minum air mata beliau.Burung itu berkata,"sedap sungguh air ini"..Nabi Adam terdengar kata2 burung tersebut.Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatannya kepada Allah.Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis..

Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud,"Hai Adam,sesungguhnya aku belum pernah mencipta air minuman yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu"..





* Apa yang akan ditanya..

Dalam sehari ada 24 jam.Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya 2 perkara semasa nafas keluar dan masuk.Pertanyaan itu adalah,"Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk?"





* Tiga cahaya di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada 3 cahaya yang belainan:

Cahaya yang pertama seperti bintang2

Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan

Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahri

Apabila ditanya apakh cahaya ini?

Lalu dijawab:

"Cahaya pertama ialah cahaya wajah2 manusia ketik di dunia..>Mereka akan meniggalkan pekerjaan dan terus bersuci dengan mengmbil air sembahyang apabila terdengar azan"

"Cahaya yang kedua ialah wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan"

"Cahaya yang ketiga pula ialah wajah mereka yang sudah siap sedia di dalm msjid sebelum azan lagi"





* Kala Jengking Neraka

Di Akhirat akan keluar seekor binatang dari neraka jahannam yang bernama 'Huraisy',iitu berasal dari anak kala jengking.Besarnya Huraisy ini adalah dari timur ke barat.Panjangnya pula adalah seperti langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya, "Hai Huraisy!engkau hendak ke man dan siapa yang engkau cari?" Huraisy p0n menjawab, "Aku mahu mencari lima orang..

Pertama>yang meninggalakan sembahyang

Kedua>yang tidak mahu mengeluarkan zakat

Ketiga>orang yang derhaka pada ibu bapanya

Keempat>orang yang bercakar di dunia di masjid

Kelima>orang yang suka minum arak"



SEMOGA MENJADI PEDOMAN HIDUP HINGGA AKHIR HAYAT,INSYAALLAH:)

No comments:



Daisypath Happy Birthday tickers